Twee dagen leraar en nu al problemen?

28 september 2017 - Phnom Penh, Cambodja

27/09/17
Oké de wekker van 7-7:10 is niet afgegaan, of zoals ik later hoorde: ik ben er niet van wakker geworden omdat de anderen dachten dat ik met muziek aan het omkleden was.. Ik schrok dus wakker om 08:28 en ben naar beneden gerend en zat ik om 08:32 met ontbijt in mijn hand in de tuk-tuk: tien minuten te laat op mijn eerste dag..
Na het lesgeven achterin de klas te hebben meegemaakt is het toch wel heel anders om voorin de klas de staan! Als eerste heb ik mezelf voorgesteld, dus Nykle en the netherlands, 18 years old, two Brother (dat was erg lastig maar toen ik alles erbij tekende snapte de lerares waar het over ging, 2 cats en 3 chickens kwamen ook langs :)
De les ging over ___'s dus possessive words. Ik heb de zinnen op het bord geschreven en de kinderen herhaalden het met zijn allen meerdere keren, zinnen als: Charlie's cat is orange. En Keri's turtle is slow. De kinderen kunnen volgens de leraar maar drie zinnen per dagdeel leren dus ik moest mezelf erg tegenhouden in het lesgeven maar toch probeerde ik wat sidecuts te maken zoals Nykle's marker is blue maar dit snapte de kinderen voor geen meter wat best confronterend was omdat de kinderen de zinnen uit het boekje perfect konden zeggen met zijn allen.. ze snapten dus de klanken maar niet het concept..
In de break wilden de kinderen met me spelen dus ik begon met tikkertje maar na vijf minuten was ik natuurlijk volledig bezweet! Dus wilden de kinderen gewoon mij vertellen hoe lang ik ben en dat ik mijn hand omhoog hield zodat zij konden proberen om het aan te raken door te springen :)
In de tweede helft van de ochtend heb ik alle zinnen herhaald (3 zinnen van gister en 3 nieuwe van vandaag) door bijvoorbeeld woorden weg te halen zodat de kinderen de gaten konden opvullen en door hele zinnen weg te halen enz. De lerares vertaalde trouwens alles wat ik schreef door het khmai onder de Engelse woorden te schrijven.
Toen de bel ging om 10:30 ging iedereen staan en schreeuwden ze tegelijk in het Engels voor permissie om te gaan :) en ik liep achter de kinderen aan naar buiten waar zij in een paar rijen een soort van dans/beweginkjes deden terwijl hun ouders aankwamen en ze uit de rijen werden gepikt. Ik stond nog te kijken toen mijn tuk-tuk chauffeur mij zag staan en zich klaar maakte dus terwijl ik wegreed voelde ik me eigenlijk een beetje twijfelend omdat ik graag was blijven kijken..
Bij het appartement aangekomen hebben we, Vera, Jake (een jongen van de UK die op een eiland een project met oceaan kijken) en ik geluncht op het dakterras en Vera vertrok weer om 13:00. Toen ik keek hoe laat ik weer moest vertrekken zag ik 14:40 dus Jake en ik hebben heel gezellig gezeten en we hebben geprobeerd om een mini-market te vinden maar dat lukte niet, toen hebben we maar gewoon wat YouTube filmpjes gekeken tot ik weg moest :)
In de middag is het een andere klas en zijn de kinderen veel gefocuster, dat merk je echt, en heb ik hetzelfde gedaan als in de ochtend dus ___'s maar meteen daarbij zes kledingstukken van de les erna! Ik heb de kledingstukken getekend op het bord met de woorden ernaast en vervolgens wees ik de kledingstukken van mezelf aan waarna de kinderen het moesten zeggen.
De bel ging om 17:00 en toen ik thuis kwam om 17:35 ben ik met de twee meisjes uit de US naar de mini-market gelopen, die blijkbaar gewoon om de hoek was :)
's Avonds wilden we allemaal graag wat westers eten in plaats van kip met groenten en kip en rijst en kip dus we hadden een soort van eetparadijs gevonden. Op de werkplek van Vera waren twee jongens uit Australië ook vrijwilligerswerk aan het doen en Vera vroeg of ze mee konden en iedereen zei ja dus we waren met zijn zevenen bij de eetgelegenheid aangekomen maar deze was gesloten, terwijl de website duidelijk zei dat ie open was!
De jongens kenden een Italiaans restaurant een stukje verder dus we zijn daar maar heen getukt. Bij het restaurant aangekomen zagen we dat het gewone westerse prijzen waren: 9 dollars voor een pizza maar we wilden allemaal graag eten dus het was ok. Maar toen we naar binnenliepen werden de deuren opengedaan door vier bedienden, we waren de enige gasten, en een van hun rende vooruit naar boven waar we aan tafel werden gedirigeerd met eerst een broodje + boter geserveerd in een steen(!)
De pizza was heerlijk en we hebben uiteindelijk $11 dollars per persoon betaald dus dat was eigenlijk nog steeds heel weinig voor pizza's met een doorsnee van 35cm.
Bij het appartement zijn we meteen gaan slapen met de vraag of de anderen mij meteen wakker zouden maken als ze muziek hoorden ;)

28/09/17
Wekker om 07:00 en vandaag lukte het wel om wakker te worden! Het ontbijt was weer gebakken banaan, ananas en ei standaard plus iets bijzonders als smakeloos deeg ;)
Voordat ik weg moest had ik nog een goede moment om de les voor te bereiden maar toen ik naar buiten liep op de afgesproken tijd stond de tuk-tuk er nog niet.. dus ik bellen naar mijn coördinator, hij bellen met de chauffeur maar die nam niet op dus ik weer bellen met de coördinator maar de tuk-tuk chauffeur kwam na een paar minuten aantuffen.. hij was even aan het eten. Dus wij snel rijden maar ik was toch vijf minuten op tijd met de schriftjes en pennen uit Nederland als cadeau voor de school.
Op de donderdag mag ik zelf een lesprogramma bedenken dus ik ben begonnen met emoties en vormen. Ik heb vijf smileys op het bord getekend met de Engelse emoties eronder en op de andere helft van het bord vijf vormen met de Engelse woorden. Het was erg leuk dat ik de emoties kon uitbeelden zodat de kkinderen vervolgens konden raden wat de emotie was maar na de les routine van voorlezen en schreeuwen en uitgummen en in laten vullen werd het lastig om nog iets te bedenken. In de pauze kwam mijn coördinator meekijken wat fijn was want zijn Engels is veel beter dan dat van de docente. Toen ik een beetje vastliep en zei dat ik graag een spel wilde doen begon hij na even overleggen met mij een spel waar de klas in tweeën werd gedeeld en telkens een kind van een helft naar voren mocht komen waarna ik een van de tien woorden op het bord riep waarna de kinderen een wedstrijdje doen om het snelste het goede woord aan te wijzen! (Scared en square waren verwarrend wat leuk was!)
Toen we halverwege waren en steeds dezelfde kinderen naar voren kwamen bedacht ik een beloning in de vorm van de lollies die ik in de mini-market had gekocht voor de winnaars wat de kinderen ineens zeer gemotiveerd maakte ;)
Toen de tien punten was bereikt kregen alle winnaars een lollie maar de verliezers gaf ik allemaal een ricola. Op het moment dat de les was afgelopen kreeg ik een aanvraagformulier met een budget van $20 per maand om dingen te kopen voor de kinderen dus ik heb een heleboel stickers aangevraagd als beloning omdat het kopen lollies niet goed is voor de kinderen en mijn dollars :)
Toen ik naar buiten ging was het super hard aan het regenen en de tuk-tuk chauffeur had al de regenflaps naar beneden gedaan dus ik liep naar buiten en meteen kwam er een lerares metin een paraplu op me af om me naar de tuk-tuk te brengen! Heel erg lief!
Op de weg terug was het echt alsof je in een speedboot zat met al het water dat opstoof aan beide kanten!
Thuis heb ik na de lunch met de coördinator lang gesproken over spelletjes en nadat hij weg was heb ik op internet gezocht naar leuke liedjes en heb if you're happy and you know it gevonden :)
Ik was klaar met de voorbereidingen en de kok begon een naar kattenvoer ruikende vis te bakken maar ik had nog een uur om te wachten.. Ik moest nog naar de wc dus heel rustig aan om tijd te rekken, verstopt de wc.. alle poep proberen op te ruimen ( met wc-rol scheppen in de prullenbak was een goede, alle wc papier moet sowieso in de prullenbak) en vragen of ze iets had waar ik het mee kon oplossen maar zei liep al naar boven ondanks opmerkingen van mij als: nee ik wil het graag doen..
Aangekomen bij de school was de man van het echtpaar die de school leidt er en hij zei dat ze erg blij waren met de cadeaus die ik aan zijn vrouw had gegeven die morgen.
Ik heb hetzelfde programma gevolgd met de kinderen in de middag maar dit keer met liedjes gecombineerd dus dat was erg leuk! We hebben heel veel liedjes gezongen en galgje gespeeld tot de bel ging terwijl ik de lerares hielp met de moeilijkste woorden van haar master in lesgeven..
Na afloop snel naar huis in de tuk-tuk met een paar gedownloade zondag met lubachjes en thuis aangekomen heb ik gewacht op Vera en Romy om samen naar de grote supermarkt te lopen. Daar bleken de prijzen westers duur en duurder te zijn: 500 gram m&ms voor $8 en lays voor $3,30 dus heel duur..
Ik heb lekkere ginger ale, wat chips en wat snoepjes om mezelf even wat lekkers te gunnen. Ook hebben we melk en cornflakes gekocht om wat gevarieerder te ontbijten :)
Het avond eten was kip met rijst met kip met groente met kip dus weer lekker en na afloop hebben Romy, Vera en ik lang gezeten om de trips van de komende weekends te plannen.
Ik heb gehoord vandaan dat de vrijdagen wat andere schema's hebben: van 09:30-10:30 en van 16:00-17:00 met een avondklas van 17:30-18:30 dus een lunch pauze van zes uur..
Ik ga kijken of een van de stafmensen iets met me wil doen want alleen zijn voor vijf uur is niet echt wat ik plande om te doen deze weken. Nu mogen we een dag in de week vrij nemen dus de andere zijn het met me eens dat de vrijdagen daar geschikt voor zijn want is een stomme dag voor meer mensen (vera is dan alleen op haar plek) en we hebben daardoor een langer weekend..
Morgen in ieder geval nog wel een avond klas waar ik ga lesgeven! We'll see about that!

Dit weekend chisol temple en animal shelter
Het weekend daarop siem real en ankor wat
Het weekend daarop koh rong

Slaap lekker :)
Nykle out

1. Mamju:
    28 september 2017
    sjongejonge dat noemen ze nou in het diepe gooien!
    kanjer, wat goed van je!
  2. Sophie:
    29 september 2017
    Zo wat een verhaal, maar super leuk en interessant om te lezen (zelfs met mijn slaapkoppie om 2 uur s'nachts in Parijs) en wat fijn dat de kinderen ook zo hun best doen! En ook leuk dat je er zoveel plezier aan hebt!
  3. Britte:
    29 september 2017
    Ik weet nog toen je zei dat je misschien wel de universitaire pabo wilde doen, ik ging mij voorstellen hoe jij voor de klas zou staan. En zo leuk dat jij mijn gedachten nu woorden geeft. Ik zag jou precies op deze manier lesgeven aan kinderen. Echt zo tof dat je dit doet Nykle! 🤗
    Die kinderen daar hebben geluk met jou!
    Fijn weekend en veeeel plezier met z’n allen :)