Lesgeven met 6 uur tussentijd en wormenkuren

29 september 2017 - Phnom Penh, Cambodja

29/09/17
De dag begon lekker laat, 8 uur opstaan! Dit houdt in dat je om 7 uur wakker wordt en elke tien minuten probeert om langer te slapen :) maar toch is het lekker! Het ontbijt dus in mijn uppie maar toch lekker :)
Op school kwam er een nieuw staflid van projects abroad kijken in de klas wat gezellig was! Ik heb met de kinderen I saw two bears eating pears gezongen wat erg leuk was, maar ze snapte het Engels niet zo goed dus beeldde ik alles uit :) berenklauwen en tanden, een peer eten en vingers om de ogen bij ik stond ik keek!
Vervolgens heb ik de leuke woorden als beer, peer en miracle op het bord geschreven met woorden van eerdere lessen en hebben de kinderen het roep en wijs spel weer gedaan! Erg leuk!
Als feedback op de les kreeg ik om misschien de moeilijke woorden eerst te doen met de kinderen.
Thuis heb ik geluncht en met Rob, de volunteer begeleider gebeld over het feit dat ik me niet helemaal begeleid voel voor de klas en dat eindigen om 10:30 en beginnen om 16:00 op vrijdag toch wel een hele lange pauze is.. We hebben een goed gesprek gehad en we gaan nadenken over iets wat ik kan achterlaten voor de school en dat ik op the office een proefwerken kwam maken in de tussentijd.
Om 13:00 was ik op het kantoor en in anderhalf uur had ik zes pagina's aan proefwerk bedacht, plaatjes van vormen en emotiesmileyes waar de kinderen de eerste letter krijgen en het aantal letters in de woorden, ook een aantal bladzijdes uit hun werkboek staan erin :) vervolgens heb ik tot kwart voor vier geprint en had ik uiteindelijk een stapel papier van 3,5 cm dik! Ik was wel vijf minuten te laat op school door files en de klas was nog doorgegaan met de khmer les van daarvoor. De lerares voelde meteen al een beetje chagrijnig en dit zag ik in het feit dat ze me niet lachend verwelkomde en niet aardig tegen de leerlingen deed maar later werd dit beter.
Ik heb eerst de moeilijke woorden op het bord geschreven :) en de woorden met tekeningetjes in hun boekjes laten schrijven, toen heb ik gevraagd wat de leerlingen wilde doen vanwege het tijdsgebrek: song or game? Het was unaniem game afgezien van een hand omhoog en meteen weer naar beneden van een meisje op de eerste rij. Het werd dus weer het roep en wijs spel en de winnaars kregen stikkers (aangevraagd bij projects abroad van mijn $20 budget waar de school mij lief, zonder eigenbelang aan had herinnerd) en door wat slim gespeel van mij won iedereen uiteindelijk! Dus bij het verlaten van het lokaal kreeg iedereen een stikker! Ook de lerares :)
Toen was het een half uurtje wachten op de avond klas, ik heb nu kunnen kijken naar de dans en de bewegingen van het afscheid van de kinderen waar ik al zo lang naar verlangde ;) en vervolgens heb ik bij de kantine/aan ijzer hangende snoepzakjes met een schaar meneer gezeten die mij een gratis ijslimonade en een stoel+gesprek aanbood :)
Om 17:30 in het lokaal waren er toch wel 12 leerlingen! Ik heb mezelf voorgesteld met mijn naam, Nederland, leeftijd, pets, siblings, things i like en een wereld kaart met Cambodja, India germanie en Nederland :) vervolgens vroeg ik een paar leerlingen om zichzelf ook met die dingen voor te stellen wat ze heel goed konden!
Hierna heb ik twee associatie woordspinnen gemaakt rond netherlands en daarna Cambodja en ik ben afgesloten met twee rondjes letters invullen in een zestienhokkig vierkant met punten voor alle goede woorden :) De winnaar had 28 punten! Try to beat that! Hier deed de lerares het tweede potje ook mee :)
Ik zat om 18:35 in de tuk-tuk maar na even gereden te hebben en twee pharmacies gepasseerd te zijn stopte ik de tuk-tuk bij de derde voor mebendazol, deze farmacie bleek een oogkliniek te zijn maar ze wezen me de weg, deze bleek een plastisch chirurg te zijn maar de volgende was een farmacie (degene die de oogkliniek bedoelde was overigens vier gebouwen verder bleek toen ik weer naar huis reed) en bij deze heb ik mebendazol gekocht!
Toen weer naar huis waar de anderen al begonnen waren maar het nog niet op hadden. Vandaag dikke noodles met champignons en ei, kip, rijst, gefrituurde kip en groente met kip!
S Avonds hebben Romy, Vera en ik de hotels voor siem reap en koh rong geboekt plus de busreis :)
Nu lekker slapen want morgen om 07:30 in de tuk-tuk naar de chisol temple en het animal reservoir!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mamju:
    29 september 2017
    je krijgt de groeten van Oom Waldo, Abigail en Lafayette. En ze vragen of je niet zoveel familieleden wilt oppeuzelen...
  2. Wout:
    29 september 2017
    Haha zo meteen een jaar geen kip meer begrijp ik? Lekker dagboek is dit wel kerel, mooi en leuk om te lezen dat het so far gezellig is met de mensen die er nog meer zijn! Veel plezier dit weekend! Spreek je snel!
  3. Addie:
    29 september 2017
    Wat een leuke dingen organiseer je voor de leerlingen!Wat een ervaring voor jezelf! ik geniet ervan om je verslagen te lezen. Veel plezier komend weekend Kus van oma Addie
  4. Suzanne:
    1 oktober 2017
    Ha lieve neef! Wat spannend om al je verhalen te lezen! Ik had ze nog even gemist (sorry....), maar zit ze nu te lezen in de trein, op weg naar Utrecht, waar we met Ernst en Judith naar de Vespers van Rachmaninov gaan luisteren!
    Wat een ervaringen Nykle! Knap dat het lesgeven je zo goed af gaat! Spelenderwijs en zingend leren werkt volgens mij vaak heel goed! Ik moest,al lezende- vaak denken aan mijn onderwijstijd lang geleden :)
    Veel plezier en succes en ik zie uit naar het volgende verhaal! Ik weet ze nu te vinden! Veel liefs, Suzanne