Titel 1:"The Mui Ne for 13 days?" Titel 2:Het is alweer een maand geleden

27 oktober 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Sjonge, als je het zo zegt dan klinken negen weken maar als een negen minuten..
De tijd gaat snel!

Het weekend van 21/22/23 zijn we ik Phnom Penh gebleven. Een dag aan het zwembad op veertiende verdieping van een chique hotel, een dag aan een zwembad gratis voor vrijwilligers, een dag naar de bioscoop! (Stronger, sterke film! Wel beetje Amerikaans) Die bioscoop was lekker! Sow de stoelen waren beweegbaar waardoor je helemaal naar achter kon liggen! Wel jammer dat de AC op Max stond.. typisch Cambodja, in de bussen is het ook altijd zo.
Eerst even de week op sociaal gebied :)
Dinsdag hebben we met iedereen van het appartement en de Australiërs afgesproken in het chique Franse restaurant Bouchon. (uitgesproken zoals Guy Pearce het zegt :) koste mij even om te bedenken waar ik het woord ook alweer van kende) Heerlijk vegetarisch gegeten; dat ben ik tegenwoordig! Voelt toch was veiliger en gezonder.. De film cow-spiracy, al het open hangende vlees langs de weg en mijn gele tanden hebben me overgehaald.
Op woensdag bleek bij bij thuiskomst de stroom uitgevallen te zijn.. Geen Wi-Fi geen licht allemaal omdat een huis in het blok de rekening niet heeft betaald.. gelukkig is in appartement 1 nog wel stroom dus iedereen verhuist daarheen! Zorgde wel voor een gezellig avond met z'n allen in de woonkamer rummikub spelen en kletsen!
Op donderdag kwam ik erachter dat mijn weekje rust tussen Cambodja en Oostenrijk helemaal geen week is. Ik kom zaterdag om 10 uur S avonds aan op Schiphol en vertrek op donderdag om 8 uur in Utrecht.. doei rustig inpakken en uitrusten. Ook het vrienden en familie ontmoeten moet ineens wat anders gepland worden! Sinterklaas was gepland op vrijdag maar wordt nu halsoverkop verschoven maar maandag! Pff..

En dan, de laatste week lesgeven. Deze week waren woorden als behind, in front of, next to, on top of, on the bottom of, etc. aan de beurt. De hele week door heb ik veel leuke creatieve spelletjes kunnen bedenken als het op en neer rennen van een trap in estafette vorm waarbij de kinderen moesten schreeuwen at the top of en at the bottom of voordat de volgende mocht, leuke oefeningen met: is het boek voor mij of achter mij of naast mij.
Ook hoorde ik op dinsdag de vraag of ik wel een proefwerkje wilde voorbereiden voor de kinderen, voor woensdag zou wel goed zijn! Haha ik zei ik zal morgen een test maken voor donderdag!
Zo gezegd zo gedaan! Op woensdagochtend kwam er een Meisje uit Zwitserland binnen waar ik de rest van de dag Duits mee heb geoefend! Erg fijn zijn dat soort dagen, maar jammer genoeg ging zij de dag erna al naar haar project op een eiland dus het was maar voor even.
De test werd goed gemaakt behalve door twee jongentjes die gewoon geen pap hebben gegeten van het Engelse woorden schrijven.
De cijfers verschilden van 10 tot 6 met uitzondering van een 1 en een 2.. Toch was ik best trots op mezelf omdat ik de kinderen toch zichtbaar en hoorbaar naar een hoger niveau had gebracht op accent, creativiteit en nadenkend vermogen :)
De principal gaf me op het eind van de dag nog een briefje in de hand met wensen voor de school waar ik mijn budget van $20 aan kon besteden! Piseth heeft zo veel mogelijk spulletjes kunnen kopen en het leukste was wel dat ik op het prik bord 'donated by Nykle Krijgsveld' mocht schrijven :)
Vrijdag, de laatste dag was wat uitdagender omdat ik graag veel spelletjes wilde spelen! Maar hoe speel je drie kwartier spelletjes en hou je het ondertussen nog een beetje spannend, de aandacht van de kinderen is moeilijk vast te houden!
De spelletjes waren: het uitbeelden van emoties, Annemaria koekoek, Simon says, dansen op muziek en je moet stoppen alsmet de muziek stopt, duck duck goose.. iedereen had een super tijd!
En dan komt het afscheid. Veel geknuffel, veel op de foto met de lerares, veel high-fives maar vooral veel lachende gezichten die mij echt gaan missen! Ik krijg in mijn hand nog een paar zelfgemaakte cadeautjes gestopt en na nog eens uitgebreid te zwaaien stap ik in de tuk-tuk op weg naar huis.

Wat nu? Het project is voorbij! De kinderen zijn blij maar wat gebeurt er nu met mij?
Morgenochtend (zaterdag) staan we (Sophie, Romy, Vera, Janne en ik) vroeg op om met de bus naar Ho Chi Minh, Vietnam te rijden! Daar nemen we het vliegtuig naar Hanoi om vervolgens met de bus in Sapa aan te komen. Hier vertrekken we al snel op een drie dagen durende hike door het mooiste wandelgebied van Azië.. dan nemen we de bus naar Ha Long Bay voor een boot tour langs prachtige eilanden en andere mooiigheden. Hierna is de reis nog niet helemaal gepland, wel vliegen we op zaterdag terug naar Ho Chi Minh waar we om 13:55 aankomen.
Ik heb op zondag een bus om 14:00 geboekt naar Mui Ne, een van de mooiste stranden ter wereld, waar ik drie dagen blijf om te kiten! Daarna heb ik een heleboel plannen maar daar vertel ik te zijner tijd over ;)

Mijn tas is gepakt! Ik neem de grote backpack mee die verbazingwekkend genoeg precies klein genoeg is om mee te mogen en zit nu even te bedenken of ik vanavond met een van de Australiërs naar een jazz bar wil gaan :)

The Mui Ne for 13 days? (Tweede Count of Monte Cristo reference in dit verhaal)

1. Wout:
    27 oktober 2017
    Hahaha hardop gelachen om je foto's mooie vent dat je bent. Zie dat je ook al aang oefenen bent voor sinterklaas?
  2. Judith:
    28 oktober 2017
    klinkt heerlijk, lieve Nykle! :) GENIET!
  3. Spookie:
    28 oktober 2017
    Heel gaaf Nykle. Wij genieten telkens van jouw mooie, grappige en gave verhalen bij ons ontbijt. Heb een mooie en onvergetelijke reis!