1, 7, 168, 10080, 604800

11 oktober 2017 - Siem Reap, Cambodja

Jaja daar is ie dan! The one and only, de grote maar toch ook kleine schrijver maar toch vooral ook gewoon de blogger die een week geen blog heeft geschreven..
Donderdag:
Vandaag een test voor de kinderen. In de klas ontdek ik dat de laatste twee pagina's per ongeluk identiek zijn dus snel veranderen.. sommigen doen het uitstekend! En sommigen snappen het gewoon net niet.. dus het nakijken was erg vermakelijk! Een paar foto's ggemaakt ;)
Die avond laat ontmoeten we Madeline bij de giant ibis busstop waar om 11:30 onze nachtbus voorrijdt. De bedden zijn 1,60 waarvan 1,10 meter plat is en de overige 50 cm in een hoek van 20 graden als een hoofdeind is gebogen.. slecht slapen dus...
Vrijdag:
Aangekomen in Siem Reap om half vijf 's ochtends waar we meteen worden belaagd door alle tuk-tuks.. onze tuk-tuk chauffeur is niet te oud en spreekt goed Engels dus niet verkeerd! We spreken bij het hotel af dat hij ons vervoer regelt op en rond de tempels voor $20 per dag! Klonk goed.
Siem Reap is erg schoon en groen en heeft een pub straat!
Bij ons hotel hebben we wat gedronken en een ontbijtje genomen. Toen het zwembad openging hebben we ook een duik genomen en besloten om goed uit te rusten voor die middag! Dus lekker de middag gespendeerd in het zwembad en in bed!
Toen de middag toch echt aanbrak reden we met onze tuk-tuks naar het floating village, een klassiek visserdorp op een meer, alleen bereikbaar per boot! Langzamerhand verandert het landschap in groen bos en uiteindelijk in water, terwijl de palen onder de huizen steeds hoger worden! Dan stoppen we bij een ticketbooth.. $20 per persoon.. niet verwacht, hopelijk wordt het het waard.
We reden verder en langzamerhand veranderde het waterige bos in een waterlandschap waar wij doorheen rijden op een oranje zanddijk op weg naar waar de boten vertrekken!
We worden begeleid naar onze boot die erg lang en dun is en een soort lange dunne tractormotor achterin heeft zitten.. alle boten hebben hun schroef drie meter achter de boot hangen, zelfs de allerkleinste bootjes van de locals hebben zon handgrasmaaier achter de boot hangen!
De motor start in eerste instantie niet maar na wat hulp van een buurboot gaat ie toch op weg.. onze chauffeur heeft drie pedalen die toch wel heel dubieus in verband zijn met een metalen schakelstok. Alle kabels gaan onder de vloer door naar de motor en het stuur is een strak gespannen lijn die om een buis zit onder een autostuur..
Na wat skillfull uitparkeren liggen we uitgelijnd om te vertrekken en dan komt het: de motor wordt gestart en aangezet, ik heb in mijn hele leven nog niet zo'n hard geluid gehoord! En het wordt steeds harder en harder! Gesprek voeren is na twee seconden al niet meer mogelijk en eerlijk gezegd heb ik ook meer gegiert van het lachen dan geprobeerd te praten! De hele situatie was gewoon zo komisch: we wisten niet wat we kregen, $20 was betaald en vervolgens gebeurt er dit! Gewoon super grappig :)
Na een uurtje bootjevaren komen we langs een klein restaurantje op palen waar we worden afgezet, de optie is om voor $5 te worden rondgedobberd door een soort van gondels maar dan primitiever.. De rest wil graag dus dan maar weer $5 erbij! Het was inderdaad erg rustig en fijn op het water om even uit de buurt te zijn van die verschrikkelijke herrie maker maar na de halve ronde stopten de drie gondels bij drie andere gondels met allemaal handelswaar als koude drankjes en snacks, hier werden we van aangeboden maar we hoefden niks, vervolgens vroegen ze of we wat voor de drivers wilde kopen en daarna of we een pakje schriften wilden kopen voor de arme school om de hoek.. een blikje cola dan maar en op mirakuleuse toevallige weize zijn net alle drie de boten tegelijk klaar.. Mm
Dus wij weer verder we koken bij het grote meer aan waar een houten open stellage staat. Hierin zijn kinderen, jongeren en volwassenen met water en planten aan het vechten en stoeien en op boten aan het gooien met zakjes water. Erg leuk allemaal maar mijn theorie dat het allemaal mensen zijn die daar dat doen om ons toeristen te vermaken is niet ver te zoeken.. Op het water zijn was in ieder geval super, een van de dingen die ik erg mis en we hebben ook confronterende dingen gezien als alle kinderen die op een doordeweekse vrijdag niet naar school gaan..
Aangekomen bij de 'haven' weer met de tuk-tuk naar huis.
Daar aangekomen willen de chauffeurs wel een drankje doen met ons dus de biertoren wordt besteld. Eigenlijk niet heel veel zin in maar het was gezellig aan tafel. Romy en de chauffeurs beginnen meteen te atten dus ik dee ook mee, erg handig dat ik op zeilkamp altijd water atte ;)
En nadat ik, behoorlijk prima een paar nieuwe biertjes voor iedereen had getapt zijn Janne en ik naar het zwembad van ons hotel gegaan. 2 biertjes en ik voelde het al mijn benen.. Na een uur kwamen we Vera en haar vriendin tegen bij de kamers en hoorden we dat Madeline volledig vrolijk dronken onder de douche stond en Romy was op onze kamer, zij had meer op dan maddie ( 11 biertjes) maar was alleen een beetje aangeschoten! Kon dus wel wat aan.
Wij dus met zijn vieren, Janne Vera jasmine en ik eten in het hotel! Lekkere cocktails en een super pizza voor $4! Dan naar bed want morgen om 4 uur op voor de zonsopgang in Ankor Wat!
Zaterdag:
Ontbijtje van melk, muesli en vruchten. Erg smakelijk! Onze tuk-tuks staan te wachten en we rijden weg. Eerst een ticket kopen voor twee dagen in alle tempels, $62. Vervolgens met de stroom mee naar de wat van de ankor waar tevens de gehele bevolking van Azië net geland is! Door buikkramp en langzaam lopen+paracetamol nemen splitte de kopgroep zich af van de ziekengroep waardoor elkaar vinden moeilijk werd. Toch maar gewoon doorlopen en de tempel betreden! Eerst moesten we over een witte waterbrug lopen wat je je kan voorstellen als een hardplasticen waterbed. Om ons heen was alles pikdonker en zwart en donker blauw terwijl we de grootste tempel van Cambodja betraden! Een magische belevenis. Langzamerhand werd alles lichter om ons heen en we vonden een plek om te staan. Hier zouden we de zonsopkomst zien waar iedereen zo veel over praat!
Jammer genoeg werd het meer het waarnemen van een transitie van donker blauw naar grijs omdat er te veel wolken waren en toen het toch echt later begon te worden verliet de gehele bevolking van Azië dan ook snel het toneel op weg naar de volgende sight. Wij als gevorderde toeristen wilden ook een kijken nemen in de tempel. Hier vond ik een trappetje naar een waterbasin waarin met stenen een bijna hypnotisch simpel kunstwerk was neergelegd van rechthoekige stenen die hoger of lager geplaatst waren.. in deze lagere gedeeltes stond een klein laagje water waar ik mij handen in heb gehouden.
Ook was er een trap omhoog naar de middelste en grootste tempelkoepel waar wij natuurlijk opgingen! Vera en Romy konden niet mee omhoog omdat een sjaal als bedekking van jede schouders hier niet voldoende was! Goede tip voor later..
Het uitzicht boven was prachtig! Een ver gezocht over de tempelmuren en koepels en de jungle.
Teruggekeerd bij de tuk-tuk gingen we eerst op weg naar een lunch! Lekker rijst met beef en ginger. Hierna stonden nog vier tempels op de planning! Dus met een poncho en de regenhoes over de tas op weg naar de andere tempels! Echt prachtig! Veel woorden en foto's aan vuil te maken maar ik vertel er over als ik jullie weer in het echt zie! Dat werkt wel zo goed :)
Bij het apstatement aangekomen was het nog maar 12:00 maar we waren allemaal moe van de lange dag dus spraken we af om te rusten en s avonds uit? Te gaan naar de markt en lekker te eten!
Leuke dingetjes bekeken op de markt en lekker gegeten op de pubstreet! S avonds lekker naar bed en vroeg slapen :)
Zondag:
Vandaag weer vier tempels op de planning!
De tuk-tuks staan klaar om 8 uur dus snel ontbijten en wegwezen! Het is een groter rondje vandaag met wat minder bekende tempels en dat voelde je ook meteen maar toch was het na de tiende tempel toch meer van hetzelfde :)
Die middag en avond hebben we even gerust en vervolgens gezeten in een restaurantje plus gewandeld over de markt en een mooie blouse gekocht voor mezelf :) Die avond zouden we de nachtbus om een 23:30 nemen dus we hadden wat tijd te doden. Deze nachtbus was beter dan de eerste met iets ruimere langere bedden en deze waren volledig plat wat hielp!
Maandag:
Maandagmorgen om zes uur aangekomen op het appartement! Wat een dag! Die ochtend ging erg goed op de school! Ik wilde de kinderen zinnen als whose t-shirt is it? leren wat ik deed met een on the spot bedacht spel met tape op de grond en kleine papiertjes waarop zinsnippers stonden! De kinderen vonden het helemaal prachtig en ze leerden er ook echt de zinnen van bouwen! In de middag heb ik hetzelfde gedaan met de kids.
Dinsdag:
Hetzelfde spel met de kinderen gedaan maar dit keer met blauwe kaartjes en de woorden whose ... are they? Weer een succes :)
Die middag ben ik samen met Janne en Henriëtte naar de ambassade van Vietnam geweest voor een visa waarna nog genoeg tijd was om naar de school te gaan! Lekker hoor :)
Die avond zijn we met zijn allen om 18:30 naar de grote eaon mall geweest waar overal eten werd bereid enom de winkels letterlijk overal om je heente waren! Daar hebben we gegeten en rondgelopen. Ook hebben we voor Henriëtte wat worstenbroodjes gekocht omdat zij nog niks te eten had gehad..
Woensdag:
Henriëtte was na het tweede broodje gestopt met eten: toen ze een hap nam van haar tweede broodje was ze twee millimeter van een levende kakkerlak af gebeten die op zijn zij in het broodje lag.. haar eetlust was vergaan!
Op school heb ik eerst de twee soorten zinnen herhaalt en vervolgens de woorden above en below geïntroduceerd met praten, uitbeelden en tekenen! Dit was het programma voor de ochtend en middag!
We waren er dinsdag achtergekomen dat het zwemmen in het olympische zwembad maar $1 was dus zijn Janne en ik poolshoogte nemen met mijn vers gekochte sportkleren en met mijn, luistert u goed, maar 48 nieuw gekochte sportschoenen(!) En zijn we op de olympische baan een half uur gaan rennen waarna we weer terug naar huis zijn gegaan voor lekker eten en om daarna met de Australische jongens en iedereen naar een skybar te gaan. Henriëtte, Janne en ik zijn niet zo laat weggegaan dus na een korte Skypesessie hebben we een pot rummiekub gespeeld met zijn drieën :)
Nu lig ik lekker in bed! Morgen mijn visa ophalen, nieuwe positiewoorden leren aan de kinderen (next to, in front of, behind) en s avonds lekker zwemmen in het nog onbekende olympische zwembad!
Vrijdagmiddag vertrekt de bus naar Koh Rong, het prachtige eiland aan de kust bij Sihanoukville!

Xx
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wout:
    12 oktober 2017
    Jij ook al wat kakkerlakken tegengekomen? Of hou jij t bij die tarantula?;)
  2. Rogier Lange:
    14 oktober 2017
    Ha Nykle,
    Met veel plezier heb ik al jouw blogs tot nu toe gelezen. Ik ben vooral onder de indruk hoe enthousiast en creatief jij lesgeeft aan de kinderen. Hopelijk hebben ze daar de rest van hun leven wat aan! Goed dat je steeds bijzondere uitstapjes tussendoor hebt; fijn om het allemaal te kunnen volgen wat je doet! Klopt het dat er geen foto's bij je laatste blog zaten? Ik ben erg benieuwd naar hoe die tempels eruit zien. Veel plezier, Rogier
  3. Alice:
    15 oktober 2017
    Wat is het er sprookjesachtig mooi!