Bangkok, Phnom Penh, slapen, ontdekken!

25 september 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Ja lieve mensen, ik zei nou wel: de volgende keer dat ik wat schrijft ben ik in Bangkok maar als je eenmaal in Bangkok bent na 13 uur vliegen ben je eigenlijk alles behalve bezig met iets opschrijven!
Maar nu ben ik in Phnom Penh en heb ik lekker geslapen dus nu kan ik wat schrijven!
Bangkok was mooi! De vlucht was perfect! We vlogen met een Airbus 350-900 en ik zat op 49B als je wil uitzoeken hoe lekkere beenruimte ik had ;)
In Bangkok was het best warm, en na googlen wat er te doen is op het vliegveld als je niks te doen hebt ben ik een smoothie gaan kopen... bij de bar waren minstens tien kleine vrouwen rond aan het rennen terwijl ze keken naar mijn grootte en toen ik om een smoothie vroeg waren ze allemaal druk in de weer! Ze kwamen terug met de grootste beker die ik ooit heb gezien.. het was 5 dollar, ik zag later veel kleinere bekers die ik liever had gehad dus ze waren bang dat ik niet genoeg zou hebben denk ik ;) toen ik wilde weg lopen vroeg een van de vrouwen om mijn instagram account en toen ik vroeg waarom/voor wie gebaarde ze rond: voor iedereen..
Op het vliegtuig had ik weer een superseat met vijf meter beenruimte en ik zat naast een singapoorse meneer die mij meteen uitnodigde om langs te komen bij zijn project.. Ik denk dat ik maar niet op terug kom maar we zien het wel.
In Phnom Penh aangekomen was het zaak om een visa te komen. De mensen bij het visa kantoortje zaten met zijn twintigen op een rij een beetje chagrijnig te zijn dus ik probeerde op mijn aardigste Engels te vragen wat ik moest doen maar werd meteen uitgesnauwd dus en doorlopen en het zelf maar uitzoeken!
Mijn tas was de eerste op de band dus ik kom snel doorlopen naar de meneer van het project die op mij wachtte bij de uitgang van het vliegveld. Samen liepen we naar de auto en reden we na !twintig! minuten pas uit de parkeerplaats! De tactiek was langzaam doorduwen met je auto!
Tijdens het rijden stopten we even om een simkaart te kopen, tien dollar, waar ik de hele periode mee kan doen! Ik heb nu dus een Cambodjaanse simkaart in een fliptelefoontje en mijn eigen simkaart in deze telefoon. Ik had nog niet zo veel gegeten omdat ik had gehoord dat ik avond eten zou krijgen op de vlucht vanuit Bangkok maar dit bleek alleen een snack te zijn (erg lekker vegetarisch trouwens!) dus aangekomen op het appartement kom ik de restjes van het avondeten opeten!
Toen ik binnenkwam was er niemand maar toen we door een steegje het tweede gebouwtje ingingen en de trap opliepen kwam er een Duits meisje, Vera, uit een van de kamers zich voorstellen! Met haar heb ik mijn avondeten opgegeten en lekker gekletst, ze vertelde dat ze vanochtend aan was ggekomen en dat er toen nog niemand was.. dus ze was erg blij dat ik was aangekomen :)
In mijn kamer gind de deur niet volledig open omdat een van de twee bedden zo staat dat de deur niet helemaal open kan en het licht deed het niet maar daarvoor zou een mannetje morgen komen.. na het eten en even kletsen naar boven gegaan, even gedouched en kleren klaargelegd voor maandag.
Toen ik in bed lag had ik even de gedachte dat ik nu echt alleen in Cambodja was, dit voelde even heel koud op mijn rug, maar ik kon het al snel een beetje weghalen :)
De volgende morgen om half acht ontbijt! En aan tafel zaten nog twee meisjes uit de US. Heel lekker onbijt met ei, kip, groenten en fruit. We zijn met zijn vieren naar het paleis geweest en daar in de buurt bij de rivier gewandeld maar we zijn weer terug naar het appartement gegaan met de lunch omdat er een Meisje uit België, Romy, zou aankomen en het voelde goed om er te zijn als zij aankwam.
Samen geluncht! Weer heel lekker :) nu waren er drie meisjes bijgekomen die terug kwamen van een reisje of nog sliepen. Twee van hun gingen met hun khmer project naar het S-21 museum dus we zijn met zijn allen mee geweest.
Dit museum was heel indrukwekkend. Het was een geheime martelinstelling van de Rode khmer om bekentenissen te halen uit mensen die vijanden leken van de staat.
Twintig duizend mensen zijn hier vermoord en maar 14 mensen hebben het kunnen navertellen, een van hun was er om zijn verhaal te vertellen aan iedereen die naar het museum kwam.
Iedereen kreeg een audiotoer (er was een in het Nederlands!) en dit is de eerste keer in een museum dat ik de volledige audiotoer heb geluisterd! Echt ontzettend indrukwekkend allemaal.
Na afloop zijn we langs een postkantoor gereden voor postzegels en bij het appartement hebben we smoothies en ijskoffie gedronken :)
Nu zit ik in het appartement om 18:18 en gaan we bijna weg met zijn allen om drie mensen van het andere appartementencomplex aan de andere kant van Phnom Penh te ontmoeten waarvan twee gister jarig waren en we gaan met zn allen naar een Libanese tapas!
Tot snel lieve lezers!
And remember: off the record and on the quetee and very.. hush-hush ;)
(Op Bangkok heb ik L.A. confidential gekeken)

1. Mamju:
    25 september 2017
    jemig de pemig, is er ook één 1 dag in Pnomh Penh!
    Wat schrijf je goed, Nykle! Ik zit het met een big smile te lezen.
    Het klinkt allemaal al heel gezellig.
    Morgen de eerste lesdag, I Presume? liefs,
    mamju
  2. Britte:
    25 september 2017
    Wauw! Wat klinkt het geweldig! Ik ben nu al mega jaloers als ik de foto’s zie!!
  3. Ruth Lange:
    25 september 2017
    Ik had al gereageerd, maar het is niet geregistreerd! Dus maar opnieuw: dank je wel voor je mooie, uitgebreide verslag Nykle, heerlijk om zo mee te kunnen avonturen! geniet maar lekker verder! liefs, oma R.
  4. Addie:
    25 september 2017
    Wat een bijzonder land. Drink het in en geniet! Liefs van oma addie
  5. Paula:
    25 september 2017
    Je hebt het goed voor mekaar Nykle, volgens mij alleen maar dames in je gevolg.... ;-) Wat maak je al veel mee in twee dagen tijd!
  6. Lars Marée:
    Wat stof Nykle!
  7. Diets:
    25 september 2017
    Waaauuw! Ik ben jaloers hoor :) Veel plezier en een dikke knuffel van hier!
  8. Pp:
    Heel stof! ;-)
  9. Sophie:
    26 september 2017
    Wow echt superleuk! Je schrijft ook echt heel leuk! Geniet er van
  10. Spookie:
    26 september 2017
    Dank voor je mooie verhaal. Alsof we aan je hand meelopen in jouw avontuur.