12 dagen Vietnam! 4 dagen Cambodja!

12 november 2017 - Leeuwarden, Nederland

Hallo lieve mensen,
De blogs blijven naar vertragen! Steeds is er een langere tussenpauze, ik wil graag schrijven maar vaak is er gewoon te veel te doen! De afgelopen twee weken ben ik eigenlijk alleen maar onderweg geweest, vandaar de langere pauzes :)
Weetje wat? Ik zal vanaf nu proberen om elke dag wat korte te schrijven! Zo blijf ik mijn reis toch wat beter herinneren en hou ik jullie wat dichter bij me :)
Het is op dit moment zondag 12 november maar ik heb al een paar dagen geschreven aan de blog die jullie zo gaan lezen.
Feel van Robbie Williams staat nu op, zonet de pickup sessie #6, zo meteen weer de YouTube versie: di-rect ontroert humberto met all in vain.
Veel lees- en luisterplezier!

Het verhaal begint in Sapa. Zondag 29/10
De bus arriveert rond 3:40 in de nacht maar blijft tot 6 uur staan om iedereen te laten slapen! Onze guide staat te wachten en brengt ons naar ons begin punt van de drie dagen durende tour waar een ontbijt klaarstaat!
Het is 11 graden! Jezus wat is dat koud als je een maand in 30 graden hebt gespendeerd..
Na het ontbijt en alle telefoons opgeladen te hebben keken we naar buiten en bleek het slecht weer. Regen! Samen met de guide besluiten we de dag erna te beginnen ook omdat Romy dan aankomt en met ons mee kan! Wij dus een hotel zoeken voor die avond en ook om even uit te rusten :) na drie uur te hebben geslapen vertrekken we met zijn vieren om lekker te wandelen in Sapa. Prachtig uitzicht met een zonnetje en een drankje! S avonds vind Sophie dat de te kleine oor piercing die ze heeft genomen in Phnom Penh nu toch wel erg slecht er uit ziet en Vera en zij gaan naar het ziekenhuis na dat iedereen een kwartier aan het rotding heeft zitten prutsen. Janne en ik eten een pizza en spelen een potje pool waarna al snel de twee dames terugkomen na wat bleek een van de ergste ziekenhuiservaringen ooit :)
Die volgende morgen komen we Romy tegen en vertrekken we met onze lunch en waterflessen in een busje naar de berg! De hike blijkt echt bijzonder pittig en het wachten op goed weer openbaarde zich al snel als een uitstekende keuze!
Na een hele ochtend te hebben geklautert, genoten van het uitzicht en te zweten komen we aan bij een rivier waar we allemaal een versbelegde heerlijke sandwich voorsgeschoteld krijgen :)
Dan S avonds na 17 km te hebben gelopen komen we aan bij onze hostel, meer een oud zwart houten gebouwtje met achter een paar slaapvertrekken aangebouwd.
De laatste twee km waren redelijk zwaar voor mij omdat het lang was maar ook omdat ik naast mijn eigen 8 kg rugzak ook die van Romy voorop draag, voor haar was het erg zwaar.
Die avond eten we heerlijk met shotjes rijstwijn erbij geserveerd! Eerst nodig je iemand uit voor een shot, dan drink je beide en als de glazen allebei op zijn wordt we handen geschud door de deelnemers.
Na een heerlijke maaltijd en een lichte roes snel in onze veel te koude bedden gekropen!
De volgende morgen (dinsdag) staan we vroeg op en lopen we verder de bergen in.
Al snel wordt duidelijk dat voor Romy de klim alweer te zwaar is, haar astma begint op te spelen. Na een uur lopen wordt het zo erg dat Romy door een local op een moto terug naar Sapa wordt gebracht.. tweede keer dat we haar alleen laten. Omdat ze heeft betaald voor twee dagen onderdak en eten krijgt ze het hotel in Sapa en het eten voor twee dagen van de reisorganisatie.
Wij gaan ondertussen vier man sterk verder.. De klim is ontzettend zwaar maar ook prachtig! Aan het eind van de dag komen we in een ontzettend afgelegen dorpje aan waar we worden binnengeleid in een klein bouvalletje! Hier krijgen we thee en kunnen we wat rusten met uitzicht over het hele dal!
Het blijkt dat die dag de rijstoogst volledig binnen is gehaald dus er is een varken geslacht als feestmaaltijd voor alle buren die hebben meegeholpen! Varkensmaag is bizar smerig.. gelukkig hebben we om vegetarisch eten gevraagd! Er wordt volop rijstwijn gedronken maar ook de zelfgemaakte bong gaat rond! Bizar wat deze mensen allemaal doen om zich niet te vervelen..
Aan het eind van de avond krijgt onze gids een schaal voorgeschoteld wat veel weg heeft van de gechilde apen hersenen uit Indiana Jones.. een rode gelij met stukjes! Vera geslacht varkens bloed.
Die avond slapen we in twee grote tweepersoons bedden in een kamer met klamboe maar het is ontzettend koud! Allemaal dus met kleren in bed..
Midden in de nacht moet mijn bedpartner naar de wc en wanneer ze terugkomt besluit ze om met haar iphonezaklampje even rond te scannen in de klamboe.. er weerkaatst licht in acht ogen. In de hoek hangt/staat een spin. Een spin met een omtrek van toch zeker 9/10 cm als hij zich zou uitrekken! Terwijl Sophie de gids haalt begint de zenuwachtige spin rond te lopen en witte eitjes te leggen.. De gids brengt een bezem en rekent snel af met de bedreiging maar de nacht kon op dat moment niet veel arelaxter worden. Of toch wel! Er was een bruiloft! De hele nacht muziek in de verte! Techno muziek bij de bruiloft en uit ons huis kwam een vage klarinet die gewoon dacht dat vals spelen normaal spelen was! Ik heb oprecht geen zuivere noot gehoord! Voor de goede slaap was het dus niet echt een avond en iedereen was dan ook niet echt goed uitgerust.
De laatste dag, woensdag, was 70% klimmen en en 12 km lang dus een pittige hike! Toch waren we met wat muziek een aardig tempo aan het stappen en kwamen we rond het middaguur aan bij onze lunch plek waar een bus ons ook kwam oppikken!
In Sapa terug ontmoeten we Romy die niet heel erg vrolijk is natuurlijk, haar reis in Vietnam is nog niet echt leuk geweest. Na een lekkere douche, we hebben drie dagen niet gewassen, en een wat stressvolle atm run + avondeten scoren rennen we net op tijd de bus naar Ha Long bay in!
Daar komen we om drie uur nachts aan midden in de stad dus we nemen een hotel om goedkoop even goed te slapen.
Na wat welverdiende rust gaan we op weg voor een ontbijt en een taxi naar de pier waar onze tweedaagse cruise vertrekt die we hebben gekocht bij de Sapa hiking plek.
Rond 1 uur stappen we op een klein bootje die ons maar het legacy cruiseschip brengt :) na een koude handdoek en een kopje thee krijgen we een prachtige kamer aangewezen met fijne badkamer en een raam op het water! Heerlijk :)
We vertrekken samen met alle andere boten in de haven! We krijgen een vegetarische lunch, ja we hebben gelukkig weer om vega gevraagd, en na anderhalf uur varen komen we bij een baai waar vijfentwintig andere boten net als onze liggen.. We worden afgezet op een eiland waar zeker wel duizend toeristen de berg oplopen naar wat blijkbaar een bijzondere plek is. We doen er een half uur over om de 400 treden te beklimmen omdat elke stap een langzame is door alle mensen die voor je staan. Bovenaan de trap is een kleine gazebo waar mensen proberen elkaar weg te duwen om hun foto te krijgen.. ik heb even om me heen gekeken ennaar ben toen weer naar beneden gelopen!
Terug op de boot (met een flesje wijn) varen we verder en wanneer we ankeren varen we op het kleine bootje uit om te zwemmen in een verlaten baai! Heerlijk :)
Die avond krijgen we een kookcursus wat niet meer was dan wat dingetjes op een rijstwrap leggen en er een spring roll van te rollen..
Die avond doen we karaoke en dan lekker naar bed want het is vroeg opstaan geblazen! Heel vroeg is er tai chi maar niemand is daar voor enthousiast dus we staan om zeven uur op om naar een grot te gaan die een stuk monder toeristisch is en om vervolgens naar de welbekende oester farm te gaan. Hier kweken ze parels! Erg bijzonder :) hierna was de trip alweer klaar en gingen we op weg naar Ha Long bay! $120.
Een nacht in Ha Noi, vliegen naar Ho Chi Minh, daar ontmoeten we Henriëtte van het project en eten we heerlijk Mexicaans in la fiesta! Ook zijn we die dag naar het oorlogsmuseum geweest want we waren ten slotte in Saigon! Heel interessant om alle dingen te lezen over deze Vietnam oorlog.. Het moet erg raar zijn om daar een Amerikaan te zijn.
Zondag-5-11
In Ho Chi Minh neem ik afscheid van Vera, Romy, Janne en Sophie en verlaat ik hun. Zij gaan terug naar Phnom Penh en ik reis door naar het zuiden naar het kustplaatsje Mui Ne. Voor het eerst in mijn eentje! Best spannend! In de bus kom ik een koppel tegen dat voor hun huwelijksreis zes maanden aan het reizen zijn en met hun klets ik lekker wat tot we in Mui Ne aankomen en mijn naam wordt geroepen, ik moet uitstappen!
In het dichtstbijzijnde koffieverkooptentje die nog open is om half zeven vraag ik om Wi-Fi en maps ik waar mijn hotel is..
Niet zo ver lopen gelukkig :) een steegje in en tien minuten later sta ik te praten met een Nederlandse gast achter de receptie van het Mij Ne hills budget hotel die me mijn kamer laat zien, me verteld dat de wind voor kitesurfen waarschijnlijk dinsdag pas zal aanwakkeren en me vervolgens voorgaat naar het hoger gelegen grote hotel waar drie zwembaden, twee pooltafels en een heerlijk simpel restaurantje tot mijn beschikking zijn!
Ik wordt meteen uitgenodigd aan een tafel waar een nieuw zeelander en een duister zitten te eten! Vervolgens schuif ik ook aan bij een tafel Amsterdammers die hier ook voor het kiten zijn! :) heel gezellig ontvangst zo op je eerste dag alleen reizen!
Die avond is er beerpong waar ik in de finale nog net wordt verslagen.. ben nog nooit zo ver gegaan met drank en ik was toen ik in mijn bedje lag toch best wel heel misselijk.. Even wat rustiger aan :)
De volgende morgen kom ik de Amsterdammers weer aan het ontbijt tegen (ontbijt isen $2 voor een groot bord eten met twee drankjes) en we lopen tegen elf uur samen naar het strand. Daar waait het niet dus lekker in het water met de golven spelen en met een groepje lummeltje spelen :) ook zijn een paar potjes volleybal van de partij.
Op een gegeven moment gaan twee Amsterdammers op een jetski en even later willen ik en de overgebleven adammer (Olivier) toch ook wel! Zo vet die dingen! Echt een idiote kracht heeft die motor! Twee keer van de jet afgevallen, echt heel leuk!
Aan het eind van de dag met zijn allen naar een foodcourt geweest waar ik met Olivier en Maaike alles heb gedeeld :) erg gezellig!
S avonds met hun ook nog even gepoold.
Dan: dinsdag! Het feest kan beginnen :)
Ik ben vroeg op het strand maar de wind is nog niet helemaal goed genoeg om te kiten dus moet nog even wachten. Gelukkig schijnt de zon en al snel kan ik aande dee slag met Quy! Ik had eerst een andere instructeur maar die had al een cursist dus hij was zo van: heey jij bent mijn volgende cursist? Ik zie je om twee uur! Gelukkig was de eigenaresse van de school meteen erbij en kreeg ik Quy aangewezen :) hele aardige gast die al snel doorhad dat ik veel te snelkoude wil gaan ;) toch zij hij al snel dat ik mijn goal: die zelfde dag nog op een plank staan zeker zou halen!
En ja hoor na twee uur het water in en ik heb gestaan! Moeilijk maar zeker leuk!
Die avond ben ik wat gaan eten in het hotel om wat te relaxen en ik heb wat mensen ontmoet, onder andere Nederlanders (tuurlijk) en we hebben wat gepoolt en gezwommen! Heerlijke avond :) de eigenaar van het hotel, een Aziaat en een uitbundige homofiel was de hele avond al met mij aan het flirten en gratis cocktails aan het maken en dergelijke grappen, redelijk grappig maar op een gegeven moment wordt het toch wel irritant! Hij begon echt dronken te worden op een gegeven moment met zijn tien wijntjes en ik hoorde van een bartender dat er iets met zijn man was, dat hij hem miste of zoiets.. op een gegeven moment wilde ik naar mijn kamer maar hij stond op de route dus een meisje pakte mijn hand en zei van kom ik loop wel even met je mee, misschien laat ie je dan met rust maar het tegenovergestelde gebeurde! Hij zag dat ze mijn hand vasthad, liep voor me uit en gaf me een elleboogstoot in mijn middenrif! Wtf. Echt een bizarre situatie! De bartender was mij aan het smeken om niet een slechte review te geven maar eerlijk gezegd was ik daar helemaal niet mee bezig!
Best raar, ik heb deze paar weken al meerdere keren gehad dat ik benaderd werd door mannen. Misschien straal ik iets uit?
De volgende dag had ik nog een uur en een kwartier van mijn vijf uur durende starter pack over maar ik heb een half uurtje extra gedaan! Dit keer kon ik steeds vaker op het bord komen maar de balans vinden was nog ver te zoeken ;) lekker geluncht met iedereen op het strand en om vier uur de bus naar Ho Chi Minh genomen. Daar aangekomen dacht ik maar twintig minuten te hebben dus ik heb een burger King menu naar binnen gepropt.. Het slechtste eten ooit! De sprite kwam letterlijk mijn neus uit, zulke snelle calorieën waren het.. gadver! Well, in ieder geval was ik op tijd voor de bus.. Of? Nee ik werd naar een andere plek gewandeld! Daar mag ik nog tot twaalf uur wachten? Ok! Had ik ook lekker een kom pho kunnen eten! Kut.
Lekker een netflixje gekeken en wat gekletst en om vijf voor twaalf in alle haast in eens een emigratie formulier moeten invullen waarna we naar een bus werden begeleid!
Best ruime bedden! Met twee kussens zelfs! Of wacht.. Nee het zijn tweepersoons bedden.. ik had geluk dat ik onderin lag en ik een beetje deed alsof er al iemand naast me lag want als je met z'n tweeën lag kon je gewoon niet bewegen! Ik had wel redelijk veel ruimte :)
Op de grens werden we om zes uur ochtend waakker gemaakt voor onze visa's, dit keer ging het wel smooth en om elf uur liep ik, na een motobike ride het appartement in Phnom Penh binnen! Lekker geluncht en al mijn spullen die ik achter had moeten laten voor het gewicht in het vliegtuig weer ingepakt! Fijn om thuis te zijn.
Om drie uur vertrekken Janne en ik om naar Kampot te gaan! (Vera Romy en Sophie gaan het weekend dat wij juist maar huis gaan dus nu is het enige moment) na een busreis van tweeëneenhalf uur komen we aan bij ons hotel maar de muren zijn zo dun dat Janne eigenlijk niet slaapt dus de dag erna checken we meteen weer uit om naar een ander hostel te gaan! Ik lever mijn vuile was in, vergeet een bloussje maar die kan helaas niet meer meeggewassen worden (eikels) en vervolgens krijgen we eeneen tuk-tuk die ons rond gaat rijden. We zouden een scooter kunnen hebben gehuurd maar na wat proberen vind Janne het toch wel gevaarlijk voelen! (Ik stiekem ook) dus een tuk it is!
We rijden over het platte land naar la plantation, een van de wereldberoemde Kampot pepper farms! We krijgen eeneen gratis rondleiding en eten heerlijk in een mooi houten veranda verhoging stulpje! Vervolgens rijden we langs een prachtige donkere tempel waar we nog eveneen wat tijd spenderen voordat we naar huis gaan.
De was is helaas nog niet klaar (ze hadden gezegd van wel) dus ze komt het morgen wel langsbrengen.. Wij dus op weg naar Nomad! Ons tweede hostel die ik op internet had gevonden. Een heerlijke kamer! Super groot, lekker stil, goede douche! De eigenaar is heel aardig, gast van 27 die me meteen naar een ijswinkel rijdt in zijn tuk-tuk en die ons ook aanraadt om pizza bij happy pizza te bestellen! Terwijl hij belt vermeld hij nog snel even: ordinary pizza, no happy! :p goed eten hoor!
Zaterdag 11/11
We willen een ritje de boko mountain op! Schijnt heel mooi te zijn maar een tuk-tuk kan de berg niet oprijden dus we moeten een taxi nemen. Is wel $40.. moet dan maar.
Er komt een aardige gast die Engels spreekt en die ons op weg brengt maar hij stapt al snel weer uit.. en dan.. stapt de slechtste chauffeur ooit in! Geen woord Engels. Geen woord! Nee maar stel je het even voor! Echt helemaal nul!
Ok dat is dan tot daar aan toe, we rijden de berg op en we zien voor ons een prachtig groot standbeeld van Budha! Hij rijdt er straal voorbij. We moeten hem vier keer aanspreken voordat hij stopt en snapt vervolgens niet dat hij een stukje terug moet rijden. Dus wij maar lopen.
Om deze en nog veel andere vervelende dingen heen hebben we met veel moeite toch wat leuke dingen gezien! Een paar mooie verlaten gebouwen en casino's, een mooie verlaten kerk, een okje waterval. Best goed. Wat wel bijzonder is om te merken in Kampot is het iq niveau.. Het is zo ontzettend laag. Je voelt het in de ogen van mensen dat ze gewoon niet zo veel activiteit hebben daar boven! Heel irritant. Vraagt veel geduld. Toen we terug kwamen bij het hostel wilden we in ieder geval niet de $40 betalen en na veel gehannes en gedinges hebben we $35 betaald..
Toch een relaxte avond gehad met een goed avondmaal bereidt door een van de staff die ook een michelin chef-kok in Frankrijk was! Het was lekker maar ik weet niet of ik dat erin terug zou proeven!
Vanochtend, zondag zijn we vroeg opgestaan om naar climbodia te gaan! Een tourtje die ons een klein bergje opbrengt met rotsklimmen, via verrata, caving en abseilen. Een super leuke tour, erg van genoten maar Janne vond het niet zo leuk en deed het vooral voor mij wat het natuurlijk een beetje minder leuk maakte. We hadden nat het begeleide gedeelte van de tour ook tijd om te klimmen op de rotsen maar ik ben met Janne terug naar Kampot gereden. Daar hebben we bij nomads het zweet en de viezigheid afgedouched om vervolgens even wat te lunchen en Janne op de bus naar Phnom Penh te zetten waarna ik de bus naar Sihanoukville heb geboekt omdat ik had gezien dat je daar kan zeilen! Klonk goed in mijn oren :)
Op de planning staat: chi paht, battambang, mondulkiri, krateh, campong cham en terug naar Phnom Penh.

Nou, iedereen is weer up to date! Ik hoop dat ik mijn trouwe lezers niet ben verloren en ik zie jullie allemaal snel weer :*
N

1. Judith:
    12 november 2017
    Hahahha tof zeg. En dat allemaal vanuit Leeuwarden ;) kom je ff koffie drinken dan? Zo dichtbij!

Geniet!!
  2. Mamju:
    12 november 2017
    een duister. haha!
  3. Paula:
    13 november 2017
    Jemig Nykle, het lijkt wel een tijdreis in sneltreinvaart. Wat maak je veel mee! Fijn dat het allemaal ‘bijna’ goed gaat en dat je er zo van geniet. En hou die enge Aziatische mannetjes van je af hé. Nog een mooie tijd🕶🌴
  4. Ruth Lange:
    14 november 2017
    Wat een belevenissen weer,Nykle! Geen wonder,dat je geen blogtijd had; maar dat heb je nu ruimschoots ingehaald! Bedankt, dat je ons weer meenam op jouw prachtige avonturenreis. Geniet nog even intens!
  5. Suzanne:
    17 november 2017
    Hoi Nykle, ook ik heb weer met veel plezier, maar deze keer ook met spanning.., je verhaal gelezen! Je schrijft erg mooi! Wat maak je veel mee, en wat leer je veel, o.a. vertrouwen op je intuïtie! :) Zorg goed voor jezelf en nog veel plezier deze laatste week!